Jesteś tutaj

Programy i projekty

W NASZYM PRZEDSZKOLU REALIZUJEMY NASTĘPUJĄCE PROGRAMY I PROJEKTY

W ROKU SZKOLNYM 2025/2026

I. „GRAMY ZMYSŁAMI” – Ogólnopolski Projekt Edukacyjny.

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.

Cele szczegółowe:

  1. Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów.
  2. Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci.
  3. Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań.
  4. Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych.
  5. Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała.
  6. Współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń.

 

II. „MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY” – projekt edukacyjny.

Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy z przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, świetlicami szkolnymi, bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce.

Cele szczegółowe:

  1. Zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadamianie roli  czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych.
  2. Tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań  stawianych przez nauczyciela.
  3. Wprowadzanie dziecka w świat literatury.
  4. Budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną.
  5. Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
  6. Propagowanie praw dziecka.
  7. Kształcenie u dzieci umiejętności słuchania czytanego tekstu.
  8. Rozwijanie u dzieci samodzielności, kreatywności i innowacyjności.
  9. Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli.
  10. Kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci.
  11. Włączanie rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego w życie przedszkola. 
  12. Promowanie placówki oświatowej.
  13. Rozwijanie współpracy między nauczycielami.
  14. Kształcenie na odległość.

Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz  kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026.

 

III. „CZYTANIE NA DYWANIE – BAJKI, KTÓRE OŻYWIAJĄ” – projekt edukacyjny.

Cel główny projektu:

Wspieranie rozwoju wyobraźni, ekspresji twórczej i kompetencji językowych dzieci poprzez aktywne działania inspirowane literaturą dziecięcą: bajkami, legendami i opowiadaniami.

Cele szczegółowe:

 Dziecko:

  1. Rozwija wyobraźnię i ekspresję plastyczną.
  2. Wzmacnia kompetencje językowe i komunikacyjne.
  3. Uczestniczy w działaniach teatralnych i dramowych.
  4. Potrafi wcielać się w rolę bohatera literackiego.
  5. Rozwija sprawność manualną i zdolności konstruktorskie.
  6. Ćwiczy pracę zespołową.
  7. Dzielenie się pomysłami i wspólne planowanie.
  8. Uczy się interpretować treści literackie przez różne formy sztuki.
  9. Nabiera odwagi do wystąpień i prezentacji swojej twórczości.
  10. Zyskuje pozytywny kontakt z literaturą w sposób wielozmysłowy.

 

IV. „MAŁY OPOLANIN” – projekt edukacyjny.

Projekt edukacji regionalnej dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych.

Cele i założenia projektu:

  1. Uczestnicy projektu zwiedzają najciekawsze zakątki miasta, biorą udział w zajęciach muzealnych, spotkaniach z ciekawymi ludźmi i warsztatach artystycznych.
  2. Poznają genealogię miasta, zabytki, historię, symbolikę, specyfikę Opola i regionu, jego wielokulturowość i osobliwości, ciekawostki z życia dawnych opolan oraz wiersze, piosenki i legendy związane z miastem.
  3. Mają możliwość porównania warunków życia i zajęć dawnych i obecnych mieszkańców miasta. Budują swój lokalny patriotyzm i więź z miejscem zamieszkania w oparciu o zdobyte wiadomości, własne działania i zabawy tematyczne.

V. "KODOWANIE NA DYWANIE" - program edukacyjny.

Cele ogólne:

  • Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania do zajęć edukacyjnych.
  • Nauka przez zabawę i doświadczanie - odejście od transmisyjnego przekazywania wiedzy i pracy statycznej przy stolikach na rzecz innej aktywności.
  • Propagowanie i popularyzowanie idei kreatywnego programowania

Cele operacyjne:

  • Rozwijanie kompetencji miękkich: rozwijanie logicznego i algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, krytycznego myślenia, a także umiejętności planowania.
  • Doskonalenie umiejętności pracy w zespołach, poszukiwania kompromisów i optymalnych rozwiązań.
  • Kształtowanie postawy odpowiedzialności.
  • Uwrażliwienie uwagi na wartości społeczne i etycznej.

Korzyści w odniesieniu do dzieci:

  • Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w świat kodowania.
  • Aktywne, twórcze i świadome korzystanie z kodowania.
  • Rozwijanie kompetencji logicznego myślenia.
  • Edukacja kodowania dająca dzieciom poczucie sprawczości i satysfakcji z własnych działań.

 

PRACUJEMY RÓWNIEŻ NA PROGRAMACH WŁASNYCH  napisanych przez naszych nauczycieli. 

 

1. "Zabawy ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej".

Aktywność ruchowa jest podstawową i naturalną potrzebą dziecka w wieku przedszkolnym, a zarazem niezbędnym warunkiem jego prawidłowego rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego. Coraz częściej obserwuje się u dzieci w wieku przedszkolnym nieprawidłowości w postawie ciała, obniżoną sprawność motoryczną czy brak nawyku prawidłowego siedzenia i chodzenia. Wprowadzenie programu „Zabawy ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej” ma na celu:
• profilaktykę wad postawy poprzez kształtowanie prawidłowych nawyków ruchowych,
• wzmacnianie układu mięśniowego i poprawę koordynacji ruchowej,
• rozwijanie sprawności ogólnej i orientacji w schemacie ciała,
• wyrabianie nawyku aktywnego i zdrowego spędzania czasu,
• łączenie ćwiczeń korekcyjnych z atrakcyjną formą zabaw, co sprzyja motywacji i pozytywnemu nastawieniu dzieci.

Program pozwala w sposób systematyczny, a zarazem dostosowany do możliwości i potrzeb dzieci, wspierać ich rozwój ruchowy oraz przeciwdziałać skutkom siedzącego trybu życia. Wczesna profilaktyka w tym zakresie zwiększa szanse na uniknięcie problemów zdrowotnych w przyszłości.

Zgodność z podstawą programową wychowania przedszkolnego

Program jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizuje jej główne cele, w szczególności:
• Obszar I – Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – poprzez zabawy zespołowe uczące współpracy, przestrzegania zasad i radzenia sobie w sytuacjach sukcesu i porażki.
• Obszar II – Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych – poprzez rozwijanie nawyków związanych z troską o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
• Obszar III – Wspieranie rozwoju czynności intelektualnych – poprzez ćwiczenia wymagające koncentracji, orientacji w przestrzeni i schemacie ciała.
• Obszar IV – Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci – poprzez codzienną aktywność ruchową, kształtowanie postawy ciała, rozwijanie koordynacji i sprawności motorycznej.
• Obszar VIII – Wychowanie przez sztukę – poprzez wykorzystanie elementów muzyki i rytmiki w zabawach ruchowych.

Program stanowi rozszerzenie działań przewidzianych w podstawie programowej, uwzględnia indywidualne możliwości dzieci oraz wspiera ich harmonijny rozwój w obszarze fizycznym, emocjonalnym i społecznym.

2. "Preorientacja zawodowa w przedszkolu".

Program autorski „Preorientacja zawodowa w przedszkolu” został opracowany z myślą o wprowadzeniu dzieci w świat różnorodnych zawodów, rozwijaniu ich zainteresowań oraz kształtowaniu pierwszych wyobrażeń na temat pracy i jej znaczenia w życiu człowieka. Wczesne etapy edukacji są najlepszym momentem, aby pobudzać ciekawość poznawczą dzieci, rozwijać kreatywność, wyobraźnię oraz budować pozytywny stosunek do nauki i pracy.

Celowość wprowadzenia programu wynika z potrzeby:
• przybliżenia dzieciom różnorodnych zawodów w sposób dostosowany do ich wieku i możliwości,
• rozwijania kompetencji społecznych poprzez odgrywanie ról zawodowych w zabawie,
• kształtowania postaw szacunku wobec pracy innych ludzi,
• wspierania zainteresowań i mocnych stron dzieci,
• budowania podstaw do świadomego podejmowania decyzji w dalszych etapach edukacji.

Program będzie realizowany poprzez różnorodne formy aktywności: zabawy tematyczne i ruchowe, zajęcia plastyczne, spotkania z przedstawicielami zawodów, wycieczki, a także projekty grupowe. Dzięki temu dzieci będą miały możliwość poznawania zawodów w sposób praktyczny, atrakcyjny i angażujący.

Zgodność z podstawą programową

Program „Preorientacja zawodowa w przedszkolu” jest w pełni zgodny z Podstawą programową wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r.). Realizuje jej główne cele i zadania, w szczególności:
• wspomaga wszechstronny rozwój dziecka (obszar fizyczny, społeczno-emocjonalny, poznawczy i językowy),
• rozwija ciekawość, aktywność i samodzielność dziecka,
• kształtuje kompetencje społeczne, takie jak umiejętność współpracy, komunikacji i poszanowania pracy innych,
• przygotowuje dziecko do przechodzenia z roli przedszkolaka do roli ucznia,
• rozbudza zainteresowania poznawcze i inspiruje do zdobywania nowych doświadczeń.

Program wpisuje się również w zadania wychowania przedszkolnego dotyczące kształtowania systemu wartości, wychowania do poszanowania pracy oraz rozwijania postaw przedsiębiorczości, kreatywności i odpowiedzialności.

3. "Mali czytelnicy".

Wprowadzenie programu autorskiego „Mali czytelnicy” jest odpowiedzią na potrzebę kształtowania nawyków czytelniczych już od najmłodszych lat oraz rozwijania zainteresowania literaturą wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Regularny kontakt z książką, słuchanie opowiadań, bajek, wierszy oraz rozmowy o treści tekstów literackich mają istotny wpływ na rozwój języka, wyobraźni, myślenia przyczynowo–skutkowego i kompetencji emocjonalno–społecznych dziecka.

Program sprzyja także kształtowaniu wartości i postaw, takich jak: szacunek do książki, wrażliwość estetyczna, rozwój empatii oraz umiejętność skupienia uwagi. Ponadto realizacja programu umożliwi systematyczne włączanie rodziców w działania przedszkola na rzecz propagowania czytelnictwa, co wzmacnia współpracę środowiska rodzinnego i placówki.

Dzięki działaniom proponowanym w programie dzieci:
• poszerzą zasób słownictwa,
• będą rozwijać kompetencje komunikacyjne,
• ukształtują nawyk codziennego kontaktu z książką,
• poznają różnorodne gatunki literackie i autorów literatury dziecięcej,
• rozwiną umiejętność uważnego słuchania i odtwarzania treści.

Zgodność z podstawą programową wychowania przedszkolnego

Program autorski „Mali czytelnicy” pozostaje w pełnej zgodności z zapisami Podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w szczególności w zakresie:
• Rozwoju mowy i myślenia – dziecko uczestniczy w zabawach rozwijających język, słucha utworów literackich, wypowiada się na ich temat i rozwija umiejętności komunikacyjne.
• Rozwoju społeczno–emocjonalnego – dziecko uczy się współpracy w grupie, rozwija umiejętności słuchania innych, kształtuje postawy społeczne i moralne w oparciu o treści literackie.
• Przygotowania do nauki czytania i pisania – dziecko rozwija słuch fonemowy, spostrzegawczość, pamięć, koncentrację uwagi i motywację do dalszej edukacji.
• Kształtowania postaw prospołecznych i kulturowych – dziecko poznaje dziedzictwo literatury dziecięcej, wyrabia nawyk szacunku do książki i rozwija zainteresowania czytelnicze.

Realizacja programu w roku szkolnym 2025/2026 pozwoli na systematyczne, świadome i atrakcyjne wspieranie rozwoju dziecka w obszarze językowym, emocjonalnym i społecznym, stanowiąc wartościowe uzupełnienie działań dydaktyczno–wychowawczych przedszkola.

4. "Świat zmysłów - zabawy integracji sensorycznej".

Program autorski „Świat zmysłów – zabawy integracji sensorycznej” został opracowany z myślą o wszechstronnym rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym oraz o wspieraniu ich w zakresie prawidłowego funkcjonowania systemów sensorycznych. Wielu wychowanków przedszkola przejawia trudności w obszarze regulacji emocji, koncentracji uwagi, planowania ruchu czy prawidłowej reakcji na bodźce z otoczenia. Zajęcia oparte na zabawach integracji sensorycznej wspierają rozwój procesów poznawczych, emocjonalnych, społecznych i ruchowych, co bezpośrednio przekłada się na gotowość szkolną i komfort codziennego funkcjonowania dziecka.

Celowość programu wynika z potrzeby:
• zapewnienia dzieciom warunków do wielozmysłowego poznawania świata,
• wspierania rozwoju motoryki dużej i małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz równowagi,
• wzmacniania umiejętności społecznych poprzez wspólną zabawę i współpracę,
• kształtowania samoregulacji, umiejętności koncentracji i radzenia sobie z emocjami,
• przeciwdziałania trudnościom edukacyjnym i rozwojowym w przyszłości.

Program stwarza przestrzeń do twórczej aktywności, eksperymentowania i naturalnego rozwoju poprzez ruch, muzykę, zabawę i doświadczenia polisensoryczne, które są najbardziej odpowiednią formą nauki dla dziecka w wieku przedszkolnym.

Zgodność z podstawą programową

Program pozostaje w pełnej zgodności z Podstawą programową wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r., Dz.U. poz. 356 z późn. zm.), realizując jej główne cele, m.in.:
• Wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka poprzez organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu świata wszystkimi zmysłami.
• Kształtowanie gotowości do nauki czytania, pisania i liczenia poprzez rozwój motoryki, percepcji wzrokowej, słuchowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
• Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych dziecka poprzez zabawy integracyjne, ćwiczenia współpracy w grupie oraz wspólne doświadczanie różnorodnych aktywności.
• Dbanie o zdrowie i sprawność fizyczną dzieci poprzez ruch i ćwiczenia w formie atrakcyjnych zabaw sensoryczno-motorycznych.
• Wspieranie ciekawości, samodzielności i kreatywności dzieci w odkrywaniu otaczającego je świata.

Program autorski „Świat zmysłów – zabawy integracji sensorycznej” stanowi uzupełnienie działań wychowawczo-dydaktycznych prowadzonych w przedszkolu, wzbogacając ofertę placówki o innowacyjne i atrakcyjne zajęcia, które sprzyjają wyrównywaniu szans edukacyjnych i wspieraniu każdego dziecka zgodnie z jego potrzebami i możliwościami.

 

Nasze Przedszkole w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa

Z radością informujemy, że nasze przedszkole bierze udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa, którego celem jest promowanie czytelnictwa wśród dzieci i  młodzieży oraz rozwijanie zainteresowań czytelniczych już od najmłodszych lat.

W ramach programu otrzymaliśmy dofinansowanie, które pozwoliło na wzbogacenie biblioteki przedszkolnej o nowe, atrakcyjne książki przeznaczone dla dzieci w wieku 3–6 lat. Zakupione pozycje to zarówno klasyka literatury dziecięcej, jak i nowości wydawnicze, które zachęcają najmłodszych do obcowania z książką poprzez barwne ilustracje, ciekawe historie i dostosowaną do wieku formę przekazu.

Działania realizowane w przedszkolu w ramach programu:

  • Systematyczne czytanie książek dzieciom przez nauczycieli w ramach zajęć dydaktycznych oraz w czasie wolnym,
  • Zorganizowanie kącików czytelniczych w salach poszczególnych grup wiekowych,
  • Współpraca z rodzicami, m.in. zachęcanie do wspólnego czytania w domu

i udział w akcji "Rodzice czytają dzieciom",

  • Zajęcia tematyczne i warsztaty literackie, podczas których dzieci poznają bohaterów książek, uczą się opowiadać historie i tworzyć własne ilustracje,
  • Obchody Tygodnia Czytelnictwa – w tym teatrzyki, spotkania z książką oraz konkursy literacko-plastyczne,
  • Kształtowanie nawyku sięgania po książkę, oddziaływanie na uczucia dziecka,
  • Wykorzystywanie roli poznawczej książki,
  • Wykorzystywanie informacji z książek w poszukiwaniu rozwiązań w różnych sytuacjach jako źródła wiedzy i ciekawej formy spędzania czasu,
  • Zamieszczanie na padletach dla rodziców artykułów promujących czytelnictwo i jego wpływ na rozwój dzieci,
  • Rozwój mowy dziecka i wzbogacanie zasobu słownictwa poprzez systematyczne, głośne czytanie i rozmowa nt. przeczytanego utworu,
  • Lekcje biblioteczne we współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w  Komprachcicach oraz udział przedszkolaków w spotkaniach z autorami książek poświęconych literaturze dziecięcej,
  • Organizacja wyjazdów do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu na lekcje biblioteczne,
  • Organizacja konkursów recytatorskich.

Dzięki udziałowi w programie udało się nie tylko wzbogacić nasz księgozbiór, ale przede wszystkim wzbudzić w dzieciach miłość do książek i nawyk codziennego czytania, który będzie procentował przez całe ich życie.

Serdecznie dziękujemy wszystkim zaangażowanym w realizację działań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i zachęcamy do dalszego wspierania rozwoju czytelnictwa wśród najmłodszych!

 

KONKURS RECYTATORSKI

W naszym przedszkolu odbył się konkurs recytatorski, który zgromadził wielu małych miłośników poezji. Dzieci z różnych grup wiekowych miały okazję zaprezentować swoje umiejętności recytatorskie przed kolegami, nauczycielami. Wydarzenie miało na celu rozwijanie zdolności językowych, pamięci oraz odwagi w wystąpieniach publicznych.

Każde dziecko wybrało wiersz, którego nauczyło się na pamięć. Usłyszeliśmy klasyczne utwory autorstwa Juliana Tuwima, Jana Brzechwy czy Danuty Wawiłow. Mali recytatorzy prezentowali się na scenie z ogromnym zaangażowaniem i radością. Nie zabrakło także pięknych strojów i rekwizytów, które wzbogaciły występy.

Komisja konkursowa, złożona z nauczycieli i zaproszonych gości, oceniała występy pod względem dykcji, pamięciowego opanowania tekstu, interpretacji oraz ogólnego wrażenia artystycznego. Po zakończeniu wszystkich prezentacji nastąpiło ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród i dyplomów. Każdy uczestnik otrzymał upominek oraz ogromne brawa od publiczności.

Konkurs był nie tylko świetną zabawą, ale również doskonałą okazją do nauki i rozwijania talentów dzieci. Wszyscy uczestnicy zasłużyli na pochwały za odwagę i wspaniałe występy!

                                                

LEKCJA BIBLIOTECZNA W MIEJSKIEJ BIBLIOTECE PUBLICZNEJ W OPOLU

Dzieci miały okazję skorzystać z lekcji bibliotecznej na temat emocji. Spotkanie odbyło się w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Opolu w oddziale dziecięcym. Zajęcia miały pomóc dzieciom w rozpoznawaniu i nazywaniu podstawowych emocji: radości, smutku, złości, strachu itp. Przybliżyły informacje, dlaczego emocje są ważne i jak wpływają na nasze ciało i zachowanie. W czasie pobytu w bibliotece stworzono możliwość rozwijania zainteresowania książką.

                          

„TRZY MAŁE ŚWINKI” – TEATRZYK

W dniu 27.03.2025 r. w naszym przedszkolu odbyło się wyjątkowe przedstawienie teatralne pt.: „Trzy małe świnki”, przygotowane i zaprezentowane przez nauczycieli oraz pracowników przedszkola. Spektakl został wystawiony specjalnie dla dzieci jako niespodzianka i forma integracji całej społeczności przedszkolnej. Przedstawienie opowiadało znaną i lubianą bajkę o trzech świnkach, które postanowiły opuścić dom rodzinny i zbudować swoje własne domki. W spektaklu nie zabrakło oczywiście dużo śmiechu i zabawnych sytuacji. W role bajkowych postaci wcielili się nauczyciele oraz pracownicy przedszkola, którzy z ogromnym zaangażowaniem i humorem odegrali swoje role. Stroje i dekoracje zostały przygotowane własnoręcznie, co dodatkowo nadało całemu wydarzeniu ciepłego i rodzinnego charakteru. Nie zabrakło także muzyki i  interakcji z publicznością – dzieci aktywnie uczestniczyły w przedstawieniu, śmiejąc się, klaskając i dopingując świnki.

Przestawienie nie tylko dostarczyło dzieciom wielu radości, ale także pokazało ważne wartości – uczyło, że warto być pracowitym, myśleć perspektywicznie i poddawać się trudnościom.

Występ zakończył się gromkimi brawami, a dzieci z entuzjazmem dziękowały swoim nauczycielom za tak wspaniałą niespodziankę. To wydarzenie z pewnością na długo pozostanie w pamięci wszystkich uczestników.

                                 

ZAJĘCIA BIBLIOTECZNE W GMINNEJ BIBLIOTECE PUBLICZNEJ W KOMPRACHCICACH

W Gminnej Bibliotece Publicznej w Komprachcicach odbyły się ciekawe i inspirujące zajęcia biblioteczne dla najmłodszych czytelników. Dzieci z dużym zainteresowaniem słuchały czytanego przez bibliotekarkę opowiadania, a następnie aktywnie uczestniczyły w zadaniach związanych z usłyszanym tekstem. Dzięki temu mogły lepiej zrozumieć treść, rozwijać swoją wyobraźnię i ćwiczyć umiejętność uważnego słuchania.

Podczas spotkania dzieci miały również okazję zapoznać się z różnorodnymi pozycjami literatury dziecięcej znajdującymi się w bibliotecznych zbiorach. Dowiedziały się także o  ogólnopolskim projekcie „Mała książka – wielki człowiek”, którego celem jest promocja czytelnictwa wśród najmłodszych.

Na zakończenie każde dziecko otrzymało własną kartę biblioteczną, co umożliwiło zapisanie się do grona czytelników biblioteki. Był to ważny i radosny moment, który z  pewnością zapoczątkuje ich przygodę z książką i czytaniem.

                                        

REALIZACJA PROJEKTU „Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY”

Projekt "Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy" to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do najmłodszych przedszkolaków. Jego głównym celem jest promowanie czytelnictwa i łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książek o Kici Koci. Projekt angażuje dzieci w różnorodne aktywności, rozwijając ich potencjał poznawczy i emocjonalny. 

Projekt edukacyjny realizowany był w grupie najmłodszych dzieci przedszkolnych. Jego głównym celem było wspieranie procesu adaptacji maluchów do nowego środowiska przedszkolnego oraz rozwijanie ich umiejętności społecznych, emocjonalnych i samoobsługowych. Inspiracją do działań była postać bohaterki literatury dziecięcej – Kicia Kocia, znana i lubiana przez przedszkolaki.

W trakcie realizacji projektu dzieci brały udział w cyklicznych zajęciach tematycznych, opartych na wybranych książkach z serii „Kicia Kocia”. Każdy tydzień poświęcony był innemu zagadnieniu ważnemu w życiu przedszkolaka – były to m.in. tematy takie jak: poznawanie zasad panujących w przedszkolu, nawiązywanie przyjaźni, dbanie o higienę, radzenie sobie z emocjami czy nauka samodzielności.

Zajęcia miały charakter zabawowy i angażujący: dzieci słuchały opowiadań, uczestniczyły w rozmowach kierowanych, oglądały ilustracje, odgrywały scenki dramowe, wykonywały prace plastyczne oraz brały udział w zabawach ruchowych i integracyjnych. Stworzono również kącik tematyczny „Z Kicią Kocią”, w którym dzieci mogły przeglądać książki, maskotki i rekwizyty związane z bohaterką.

Zwieńczeniem projektu było uroczyste wręczenie dyplomów i odznak „Dzielnego Zucha Kici Koci” wszystkim dzieciom, które z małych, nieśmiałych maluchów stały się odważnymi i samodzielnymi przedszkolakami.

Projekt miał bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie dzieci w grupie – ułatwił proces adaptacji, wzmocnił więzi między dziećmi, zachęcił do wyrażania emocji i  rozwijania samodzielności. Dzięki ciepłej, znanej postaci Kici Koci dzieci chętnie angażowały się w działania, budując pozytywne skojarzenia z przedszkolem i nauką przez zabawę.