W NASZYM PRZEDSZKOLU REALIZUJEMY NASTĘPUJĄCE PROGRAMY I PROJEKTY
W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
I. „GRAMY ZMYSŁAMI” – Ogólnopolski Projekt Edukacyjny.
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.
Cele szczegółowe:
- Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów.
- Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci.
- Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań.
- Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych.
- Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała.
- Współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń.
II. „MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY” – projekt edukacyjny.
Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy z przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, świetlicami szkolnymi, bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce.
Cele szczegółowe:
- Zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadamianie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych.
- Tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela.
- Wprowadzanie dziecka w świat literatury.
- Budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną.
- Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
- Propagowanie praw dziecka.
- Kształcenie u dzieci umiejętności słuchania czytanego tekstu.
- Rozwijanie u dzieci samodzielności, kreatywności i innowacyjności.
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli.
- Kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci.
- Włączanie rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego w życie przedszkola.
- Promowanie placówki oświatowej.
- Rozwijanie współpracy między nauczycielami.
- Kształcenie na odległość.
Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026.
III. „CZYTANIE NA DYWANIE – BAJKI, KTÓRE OŻYWIAJĄ” – projekt edukacyjny.
Cel główny projektu:
Wspieranie rozwoju wyobraźni, ekspresji twórczej i kompetencji językowych dzieci poprzez aktywne działania inspirowane literaturą dziecięcą: bajkami, legendami i opowiadaniami.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- Rozwija wyobraźnię i ekspresję plastyczną.
- Wzmacnia kompetencje językowe i komunikacyjne.
- Uczestniczy w działaniach teatralnych i dramowych.
- Potrafi wcielać się w rolę bohatera literackiego.
- Rozwija sprawność manualną i zdolności konstruktorskie.
- Ćwiczy pracę zespołową.
- Dzielenie się pomysłami i wspólne planowanie.
- Uczy się interpretować treści literackie przez różne formy sztuki.
- Nabiera odwagi do wystąpień i prezentacji swojej twórczości.
- Zyskuje pozytywny kontakt z literaturą w sposób wielozmysłowy.
IV. „MAŁY OPOLANIN” – projekt edukacyjny.
Projekt edukacji regionalnej dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych.
Cele i założenia projektu:
- Uczestnicy projektu zwiedzają najciekawsze zakątki miasta, biorą udział w zajęciach muzealnych, spotkaniach z ciekawymi ludźmi i warsztatach artystycznych.
- Poznają genealogię miasta, zabytki, historię, symbolikę, specyfikę Opola i regionu, jego wielokulturowość i osobliwości, ciekawostki z życia dawnych opolan oraz wiersze, piosenki i legendy związane z miastem.
- Mają możliwość porównania warunków życia i zajęć dawnych i obecnych mieszkańców miasta. Budują swój lokalny patriotyzm i więź z miejscem zamieszkania w oparciu o zdobyte wiadomości, własne działania i zabawy tematyczne.
V. "KODOWANIE NA DYWANIE" - program edukacyjny.
Cele ogólne:
- Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania do zajęć edukacyjnych.
- Nauka przez zabawę i doświadczanie - odejście od transmisyjnego przekazywania wiedzy i pracy statycznej przy stolikach na rzecz innej aktywności.
- Propagowanie i popularyzowanie idei kreatywnego programowania
Cele operacyjne:
- Rozwijanie kompetencji miękkich: rozwijanie logicznego i algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, krytycznego myślenia, a także umiejętności planowania.
- Doskonalenie umiejętności pracy w zespołach, poszukiwania kompromisów i optymalnych rozwiązań.
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności.
- Uwrażliwienie uwagi na wartości społeczne i etycznej.
Korzyści w odniesieniu do dzieci:
- Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w świat kodowania.
- Aktywne, twórcze i świadome korzystanie z kodowania.
- Rozwijanie kompetencji logicznego myślenia.
- Edukacja kodowania dająca dzieciom poczucie sprawczości i satysfakcji z własnych działań.
PRACUJEMY RÓWNIEŻ NA PROGRAMACH WŁASNYCH napisanych przez naszych nauczycieli.
1. "Zabawy ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej".
Aktywność ruchowa jest podstawową i naturalną potrzebą dziecka w wieku przedszkolnym, a zarazem niezbędnym warunkiem jego prawidłowego rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego. Coraz częściej obserwuje się u dzieci w wieku przedszkolnym nieprawidłowości w postawie ciała, obniżoną sprawność motoryczną czy brak nawyku prawidłowego siedzenia i chodzenia. Wprowadzenie programu „Zabawy ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej” ma na celu:
• profilaktykę wad postawy poprzez kształtowanie prawidłowych nawyków ruchowych,
• wzmacnianie układu mięśniowego i poprawę koordynacji ruchowej,
• rozwijanie sprawności ogólnej i orientacji w schemacie ciała,
• wyrabianie nawyku aktywnego i zdrowego spędzania czasu,
• łączenie ćwiczeń korekcyjnych z atrakcyjną formą zabaw, co sprzyja motywacji i pozytywnemu nastawieniu dzieci.
Program pozwala w sposób systematyczny, a zarazem dostosowany do możliwości i potrzeb dzieci, wspierać ich rozwój ruchowy oraz przeciwdziałać skutkom siedzącego trybu życia. Wczesna profilaktyka w tym zakresie zwiększa szanse na uniknięcie problemów zdrowotnych w przyszłości.
⸻
Zgodność z podstawą programową wychowania przedszkolnego
Program jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizuje jej główne cele, w szczególności:
• Obszar I – Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – poprzez zabawy zespołowe uczące współpracy, przestrzegania zasad i radzenia sobie w sytuacjach sukcesu i porażki.
• Obszar II – Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych – poprzez rozwijanie nawyków związanych z troską o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
• Obszar III – Wspieranie rozwoju czynności intelektualnych – poprzez ćwiczenia wymagające koncentracji, orientacji w przestrzeni i schemacie ciała.
• Obszar IV – Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci – poprzez codzienną aktywność ruchową, kształtowanie postawy ciała, rozwijanie koordynacji i sprawności motorycznej.
• Obszar VIII – Wychowanie przez sztukę – poprzez wykorzystanie elementów muzyki i rytmiki w zabawach ruchowych.
Program stanowi rozszerzenie działań przewidzianych w podstawie programowej, uwzględnia indywidualne możliwości dzieci oraz wspiera ich harmonijny rozwój w obszarze fizycznym, emocjonalnym i społecznym.
2. "Preorientacja zawodowa w przedszkolu".
Program autorski „Preorientacja zawodowa w przedszkolu” został opracowany z myślą o wprowadzeniu dzieci w świat różnorodnych zawodów, rozwijaniu ich zainteresowań oraz kształtowaniu pierwszych wyobrażeń na temat pracy i jej znaczenia w życiu człowieka. Wczesne etapy edukacji są najlepszym momentem, aby pobudzać ciekawość poznawczą dzieci, rozwijać kreatywność, wyobraźnię oraz budować pozytywny stosunek do nauki i pracy.
Celowość wprowadzenia programu wynika z potrzeby:
• przybliżenia dzieciom różnorodnych zawodów w sposób dostosowany do ich wieku i możliwości,
• rozwijania kompetencji społecznych poprzez odgrywanie ról zawodowych w zabawie,
• kształtowania postaw szacunku wobec pracy innych ludzi,
• wspierania zainteresowań i mocnych stron dzieci,
• budowania podstaw do świadomego podejmowania decyzji w dalszych etapach edukacji.
Program będzie realizowany poprzez różnorodne formy aktywności: zabawy tematyczne i ruchowe, zajęcia plastyczne, spotkania z przedstawicielami zawodów, wycieczki, a także projekty grupowe. Dzięki temu dzieci będą miały możliwość poznawania zawodów w sposób praktyczny, atrakcyjny i angażujący.
⸻
Zgodność z podstawą programową
Program „Preorientacja zawodowa w przedszkolu” jest w pełni zgodny z Podstawą programową wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r.). Realizuje jej główne cele i zadania, w szczególności:
• wspomaga wszechstronny rozwój dziecka (obszar fizyczny, społeczno-emocjonalny, poznawczy i językowy),
• rozwija ciekawość, aktywność i samodzielność dziecka,
• kształtuje kompetencje społeczne, takie jak umiejętność współpracy, komunikacji i poszanowania pracy innych,
• przygotowuje dziecko do przechodzenia z roli przedszkolaka do roli ucznia,
• rozbudza zainteresowania poznawcze i inspiruje do zdobywania nowych doświadczeń.
Program wpisuje się również w zadania wychowania przedszkolnego dotyczące kształtowania systemu wartości, wychowania do poszanowania pracy oraz rozwijania postaw przedsiębiorczości, kreatywności i odpowiedzialności.
3. "Mali czytelnicy".
Wprowadzenie programu autorskiego „Mali czytelnicy” jest odpowiedzią na potrzebę kształtowania nawyków czytelniczych już od najmłodszych lat oraz rozwijania zainteresowania literaturą wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Regularny kontakt z książką, słuchanie opowiadań, bajek, wierszy oraz rozmowy o treści tekstów literackich mają istotny wpływ na rozwój języka, wyobraźni, myślenia przyczynowo–skutkowego i kompetencji emocjonalno–społecznych dziecka.
Program sprzyja także kształtowaniu wartości i postaw, takich jak: szacunek do książki, wrażliwość estetyczna, rozwój empatii oraz umiejętność skupienia uwagi. Ponadto realizacja programu umożliwi systematyczne włączanie rodziców w działania przedszkola na rzecz propagowania czytelnictwa, co wzmacnia współpracę środowiska rodzinnego i placówki.
Dzięki działaniom proponowanym w programie dzieci:
• poszerzą zasób słownictwa,
• będą rozwijać kompetencje komunikacyjne,
• ukształtują nawyk codziennego kontaktu z książką,
• poznają różnorodne gatunki literackie i autorów literatury dziecięcej,
• rozwiną umiejętność uważnego słuchania i odtwarzania treści.
Zgodność z podstawą programową wychowania przedszkolnego
Program autorski „Mali czytelnicy” pozostaje w pełnej zgodności z zapisami Podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w szczególności w zakresie:
• Rozwoju mowy i myślenia – dziecko uczestniczy w zabawach rozwijających język, słucha utworów literackich, wypowiada się na ich temat i rozwija umiejętności komunikacyjne.
• Rozwoju społeczno–emocjonalnego – dziecko uczy się współpracy w grupie, rozwija umiejętności słuchania innych, kształtuje postawy społeczne i moralne w oparciu o treści literackie.
• Przygotowania do nauki czytania i pisania – dziecko rozwija słuch fonemowy, spostrzegawczość, pamięć, koncentrację uwagi i motywację do dalszej edukacji.
• Kształtowania postaw prospołecznych i kulturowych – dziecko poznaje dziedzictwo literatury dziecięcej, wyrabia nawyk szacunku do książki i rozwija zainteresowania czytelnicze.
Realizacja programu w roku szkolnym 2025/2026 pozwoli na systematyczne, świadome i atrakcyjne wspieranie rozwoju dziecka w obszarze językowym, emocjonalnym i społecznym, stanowiąc wartościowe uzupełnienie działań dydaktyczno–wychowawczych przedszkola.
4. "Świat zmysłów - zabawy integracji sensorycznej".
Program autorski „Świat zmysłów – zabawy integracji sensorycznej” został opracowany z myślą o wszechstronnym rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym oraz o wspieraniu ich w zakresie prawidłowego funkcjonowania systemów sensorycznych. Wielu wychowanków przedszkola przejawia trudności w obszarze regulacji emocji, koncentracji uwagi, planowania ruchu czy prawidłowej reakcji na bodźce z otoczenia. Zajęcia oparte na zabawach integracji sensorycznej wspierają rozwój procesów poznawczych, emocjonalnych, społecznych i ruchowych, co bezpośrednio przekłada się na gotowość szkolną i komfort codziennego funkcjonowania dziecka.
Celowość programu wynika z potrzeby:
• zapewnienia dzieciom warunków do wielozmysłowego poznawania świata,
• wspierania rozwoju motoryki dużej i małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz równowagi,
• wzmacniania umiejętności społecznych poprzez wspólną zabawę i współpracę,
• kształtowania samoregulacji, umiejętności koncentracji i radzenia sobie z emocjami,
• przeciwdziałania trudnościom edukacyjnym i rozwojowym w przyszłości.
Program stwarza przestrzeń do twórczej aktywności, eksperymentowania i naturalnego rozwoju poprzez ruch, muzykę, zabawę i doświadczenia polisensoryczne, które są najbardziej odpowiednią formą nauki dla dziecka w wieku przedszkolnym.
⸻
Zgodność z podstawą programową
Program pozostaje w pełnej zgodności z Podstawą programową wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r., Dz.U. poz. 356 z późn. zm.), realizując jej główne cele, m.in.:
• Wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka poprzez organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu świata wszystkimi zmysłami.
• Kształtowanie gotowości do nauki czytania, pisania i liczenia poprzez rozwój motoryki, percepcji wzrokowej, słuchowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
• Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych dziecka poprzez zabawy integracyjne, ćwiczenia współpracy w grupie oraz wspólne doświadczanie różnorodnych aktywności.
• Dbanie o zdrowie i sprawność fizyczną dzieci poprzez ruch i ćwiczenia w formie atrakcyjnych zabaw sensoryczno-motorycznych.
• Wspieranie ciekawości, samodzielności i kreatywności dzieci w odkrywaniu otaczającego je świata.
Program autorski „Świat zmysłów – zabawy integracji sensorycznej” stanowi uzupełnienie działań wychowawczo-dydaktycznych prowadzonych w przedszkolu, wzbogacając ofertę placówki o innowacyjne i atrakcyjne zajęcia, które sprzyjają wyrównywaniu szans edukacyjnych i wspieraniu każdego dziecka zgodnie z jego potrzebami i możliwościami.
Nasze Przedszkole w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa
Z radością informujemy, że nasze przedszkole bierze udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa, którego celem jest promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijanie zainteresowań czytelniczych już od najmłodszych lat.
W ramach programu otrzymaliśmy dofinansowanie, które pozwoliło na wzbogacenie biblioteki przedszkolnej o nowe, atrakcyjne książki przeznaczone dla dzieci w wieku 3–6 lat. Zakupione pozycje to zarówno klasyka literatury dziecięcej, jak i nowości wydawnicze, które zachęcają najmłodszych do obcowania z książką poprzez barwne ilustracje, ciekawe historie i dostosowaną do wieku formę przekazu.
Działania realizowane w przedszkolu w ramach programu:
- Systematyczne czytanie książek dzieciom przez nauczycieli w ramach zajęć dydaktycznych oraz w czasie wolnym,
- Zorganizowanie kącików czytelniczych w salach poszczególnych grup wiekowych,
- Współpraca z rodzicami, m.in. zachęcanie do wspólnego czytania w domu
i udział w akcji "Rodzice czytają dzieciom",
- Zajęcia tematyczne i warsztaty literackie, podczas których dzieci poznają bohaterów książek, uczą się opowiadać historie i tworzyć własne ilustracje,
- Obchody Tygodnia Czytelnictwa – w tym teatrzyki, spotkania z książką oraz konkursy literacko-plastyczne,
- Kształtowanie nawyku sięgania po książkę, oddziaływanie na uczucia dziecka,
- Wykorzystywanie roli poznawczej książki,
- Wykorzystywanie informacji z książek w poszukiwaniu rozwiązań w różnych sytuacjach jako źródła wiedzy i ciekawej formy spędzania czasu,
- Zamieszczanie na padletach dla rodziców artykułów promujących czytelnictwo i jego wpływ na rozwój dzieci,
- Rozwój mowy dziecka i wzbogacanie zasobu słownictwa poprzez systematyczne, głośne czytanie i rozmowa nt. przeczytanego utworu,
- Lekcje biblioteczne we współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Komprachcicach oraz udział przedszkolaków w spotkaniach z autorami książek poświęconych literaturze dziecięcej,
- Organizacja wyjazdów do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu na lekcje biblioteczne,
- Organizacja konkursów recytatorskich.
Dzięki udziałowi w programie udało się nie tylko wzbogacić nasz księgozbiór, ale przede wszystkim wzbudzić w dzieciach miłość do książek i nawyk codziennego czytania, który będzie procentował przez całe ich życie.
Serdecznie dziękujemy wszystkim zaangażowanym w realizację działań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i zachęcamy do dalszego wspierania rozwoju czytelnictwa wśród najmłodszych!
KONKURS RECYTATORSKI
W naszym przedszkolu odbył się konkurs recytatorski, który zgromadził wielu małych miłośników poezji. Dzieci z różnych grup wiekowych miały okazję zaprezentować swoje umiejętności recytatorskie przed kolegami, nauczycielami. Wydarzenie miało na celu rozwijanie zdolności językowych, pamięci oraz odwagi w wystąpieniach publicznych.
Każde dziecko wybrało wiersz, którego nauczyło się na pamięć. Usłyszeliśmy klasyczne utwory autorstwa Juliana Tuwima, Jana Brzechwy czy Danuty Wawiłow. Mali recytatorzy prezentowali się na scenie z ogromnym zaangażowaniem i radością. Nie zabrakło także pięknych strojów i rekwizytów, które wzbogaciły występy.
Komisja konkursowa, złożona z nauczycieli i zaproszonych gości, oceniała występy pod względem dykcji, pamięciowego opanowania tekstu, interpretacji oraz ogólnego wrażenia artystycznego. Po zakończeniu wszystkich prezentacji nastąpiło ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród i dyplomów. Każdy uczestnik otrzymał upominek oraz ogromne brawa od publiczności.
Konkurs był nie tylko świetną zabawą, ale również doskonałą okazją do nauki i rozwijania talentów dzieci. Wszyscy uczestnicy zasłużyli na pochwały za odwagę i wspaniałe występy!
LEKCJA BIBLIOTECZNA W MIEJSKIEJ BIBLIOTECE PUBLICZNEJ W OPOLU
Dzieci miały okazję skorzystać z lekcji bibliotecznej na temat emocji. Spotkanie odbyło się w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Opolu w oddziale dziecięcym. Zajęcia miały pomóc dzieciom w rozpoznawaniu i nazywaniu podstawowych emocji: radości, smutku, złości, strachu itp. Przybliżyły informacje, dlaczego emocje są ważne i jak wpływają na nasze ciało i zachowanie. W czasie pobytu w bibliotece stworzono możliwość rozwijania zainteresowania książką.
„TRZY MAŁE ŚWINKI” – TEATRZYK
W dniu 27.03.2025 r. w naszym przedszkolu odbyło się wyjątkowe przedstawienie teatralne pt.: „Trzy małe świnki”, przygotowane i zaprezentowane przez nauczycieli oraz pracowników przedszkola. Spektakl został wystawiony specjalnie dla dzieci jako niespodzianka i forma integracji całej społeczności przedszkolnej. Przedstawienie opowiadało znaną i lubianą bajkę o trzech świnkach, które postanowiły opuścić dom rodzinny i zbudować swoje własne domki. W spektaklu nie zabrakło oczywiście dużo śmiechu i zabawnych sytuacji. W role bajkowych postaci wcielili się nauczyciele oraz pracownicy przedszkola, którzy z ogromnym zaangażowaniem i humorem odegrali swoje role. Stroje i dekoracje zostały przygotowane własnoręcznie, co dodatkowo nadało całemu wydarzeniu ciepłego i rodzinnego charakteru. Nie zabrakło także muzyki i interakcji z publicznością – dzieci aktywnie uczestniczyły w przedstawieniu, śmiejąc się, klaskając i dopingując świnki.
Przestawienie nie tylko dostarczyło dzieciom wielu radości, ale także pokazało ważne wartości – uczyło, że warto być pracowitym, myśleć perspektywicznie i poddawać się trudnościom.
Występ zakończył się gromkimi brawami, a dzieci z entuzjazmem dziękowały swoim nauczycielom za tak wspaniałą niespodziankę. To wydarzenie z pewnością na długo pozostanie w pamięci wszystkich uczestników.
ZAJĘCIA BIBLIOTECZNE W GMINNEJ BIBLIOTECE PUBLICZNEJ W KOMPRACHCICACH
W Gminnej Bibliotece Publicznej w Komprachcicach odbyły się ciekawe i inspirujące zajęcia biblioteczne dla najmłodszych czytelników. Dzieci z dużym zainteresowaniem słuchały czytanego przez bibliotekarkę opowiadania, a następnie aktywnie uczestniczyły w zadaniach związanych z usłyszanym tekstem. Dzięki temu mogły lepiej zrozumieć treść, rozwijać swoją wyobraźnię i ćwiczyć umiejętność uważnego słuchania.
Podczas spotkania dzieci miały również okazję zapoznać się z różnorodnymi pozycjami literatury dziecięcej znajdującymi się w bibliotecznych zbiorach. Dowiedziały się także o ogólnopolskim projekcie „Mała książka – wielki człowiek”, którego celem jest promocja czytelnictwa wśród najmłodszych.
Na zakończenie każde dziecko otrzymało własną kartę biblioteczną, co umożliwiło zapisanie się do grona czytelników biblioteki. Był to ważny i radosny moment, który z pewnością zapoczątkuje ich przygodę z książką i czytaniem.
REALIZACJA PROJEKTU „Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY”
Projekt "Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy" to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do najmłodszych przedszkolaków. Jego głównym celem jest promowanie czytelnictwa i łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książek o Kici Koci. Projekt angażuje dzieci w różnorodne aktywności, rozwijając ich potencjał poznawczy i emocjonalny.
Projekt edukacyjny realizowany był w grupie najmłodszych dzieci przedszkolnych. Jego głównym celem było wspieranie procesu adaptacji maluchów do nowego środowiska przedszkolnego oraz rozwijanie ich umiejętności społecznych, emocjonalnych i samoobsługowych. Inspiracją do działań była postać bohaterki literatury dziecięcej – Kicia Kocia, znana i lubiana przez przedszkolaki.
W trakcie realizacji projektu dzieci brały udział w cyklicznych zajęciach tematycznych, opartych na wybranych książkach z serii „Kicia Kocia”. Każdy tydzień poświęcony był innemu zagadnieniu ważnemu w życiu przedszkolaka – były to m.in. tematy takie jak: poznawanie zasad panujących w przedszkolu, nawiązywanie przyjaźni, dbanie o higienę, radzenie sobie z emocjami czy nauka samodzielności.
Zajęcia miały charakter zabawowy i angażujący: dzieci słuchały opowiadań, uczestniczyły w rozmowach kierowanych, oglądały ilustracje, odgrywały scenki dramowe, wykonywały prace plastyczne oraz brały udział w zabawach ruchowych i integracyjnych. Stworzono również kącik tematyczny „Z Kicią Kocią”, w którym dzieci mogły przeglądać książki, maskotki i rekwizyty związane z bohaterką.
Zwieńczeniem projektu było uroczyste wręczenie dyplomów i odznak „Dzielnego Zucha Kici Koci” wszystkim dzieciom, które z małych, nieśmiałych maluchów stały się odważnymi i samodzielnymi przedszkolakami.
Projekt miał bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie dzieci w grupie – ułatwił proces adaptacji, wzmocnił więzi między dziećmi, zachęcił do wyrażania emocji i rozwijania samodzielności. Dzięki ciepłej, znanej postaci Kici Koci dzieci chętnie angażowały się w działania, budując pozytywne skojarzenia z przedszkolem i nauką przez zabawę.


